The 13th Floor Elevators – Easter Everywhere (1967)

Flott relansering fra i fjor som inneholder både mono og stereomiksene på hver sin plate. Jeg går for mono. Hvorfor? Fordi jeg tror at ting som opprinnelig ble mikset og utgitt i mono låter bedre enn de “kvasi”-stereomiksene som ble gjort (som hovedsaklig føles som at ting er panorert til hver sin side. Trommer og bass i høyre øre, vokal og gitar i venstre f.eks). Nå er vel dette riktignok en nyere stereomiks, men jeg velger allikevel mono.

På andreplata er Roky og co mer streit rock og mindre i garasjen. Lengre låter og litt mindre “electric jug”. Deilig! Aberet er at låtene generelt er mer anonyme enn på første plata, og med unntak av “Slip Inside This House” og “Earthquake” mangler plata de store toppene og sklir sånn greit avgårde. Nå er forsåvidt “It’s All Over Now, Baby Blue” en veldig bra låt, men ikke i Elevators-versjon. Lurer på om Tommy Hall bytta bort krukka si mot en gitar med én streng, og benytter denne til å spille en plagsom, evigvarende gitarsolo gjennom hele “Baby Blue”?

Hvem er denne Clementine Hall? Er det kona til Tommy Hall? Hun synger iallefall helt for jævlig på “I Had to Tell You”. Det høres ut som katten til Joan Baez. Avslutningen på plata med “Postures” retter heldigvis opp det inntrykket. Kul Motown-ish groove og Erickson synger jo som alltid veldig tøft!

Beste låt: Slip Inside This House

WiMP

Spotify

20140321-103511.jpg

This entry was posted in Plateprat and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s